Vi taler med Jimmy Agerskov Krab om den høje pædagogiske faglighed, det kræver, når ens arbejdsplads er nogens hjem.
Ja! - for leg er børns måde at være i verden på. Og derfor må pædagoger være nysgerrige og deltagende i børns leg. Leg er god pædagogik. Lyt med, når Hanne Hede Jørgensen fortæller om leg i daginstitutionen, skoler og specialklasser.
Udvalgte artikler fra "Pædagogik - i tiden, til tiden, for tiden" oplæst.
Lyt med, når forsker Niels Jakob Pasgaard forklarer, hvorfor han er kritisk overfor AI og digitale teknologier i daginstitutioner, skoler og uddannelser.
Vi taler med legeaktivist og forsker Mathias Poulsen fra Designskolen, der fortæller, hvordan leg kan lede os til nye demokratiske former.
Lyt med, når Line Togsverd og Benedicte Bernstorff fortæller om, hvorfor vi skal være langt mere kritiske overfor pædagogiske måleredskaber.
Lyt med, når Charlotte Vang Løvstad og Lotte Junker Harbo fortæller om hjælp, der ikke er hjælpsom, udsathed, socialpædagogik og retten til at være sig selv.
Hør Mette Molbæk fortælle, om skolen som et sted, hvor alle børn skal trives. Men selv om alle er enige - så er problemerne ikke løst. Langt fra. Hvordan kan det være?
Hør Ane Refshauge fortælle om det komplekse samarbejde mellem forældre og pædagoger i vuggestuen.
Hør Maria Clement Hagstrup fortælle om normalitet og afvigelse i et historisk perspektiv.
Lyt med når docent Mikkel Snorre Wilms Boysen fortæller om nogle af de store danske pædagoger, hvis idéer, initiativ og virkelyst har sat spor i pædagogikken.
Lyt med, når professor Ning de Coninck-Smith generøst deler ud af sin viden om børnelivet og pædagogikken i et historisk perspektiv
I denne podcast fortæller lektor Lea Ringskou, hvordan fritidspædagogikken kan frigøre fra præstationsudmattelse til fx ro og fællesskaber.
I denne episode af Pædagogisk Extrakts podcasts taler vi med ph.d. og lektor Nina Berg Gøttsche og psykolog Aase Holmegaard om kommunikation mellem mennesker med og uden autisme
I denne episode taler vi med ph.d. og lektor Hanne Kusk om forbindelsen mellem kunst, pædagogik og legende æstetiske processer.
Vi taler med Christian Aabro om hans forskning i pædagogers faglighed.
Følg med i anden del af vores miniserie om pædagogik med Line Togsverd og Jan Jaap Rothuizen.
Vi har haft lektor Marie Højholt og pædagog Nina Højbjerg-Vinding i studiet til en samtale om kvalitet i sprogarbejdet i vuggestuen. De fortæller om forskningsprojektet ’Sammen om sprog’, som de begge har deltaget i.
Forskning i trivsel kan med fordel vende sig mere mod kunsten og filosofien, siger professor Finn Thorbjørn Hansen.
Hvordan står det til med trivslen i vores institutioner? Hvor bekymrede skal vi være? Og hvad gør vi ved det?